Peri-implantitis

Peri-implantitis is een ontsteking die de zachte en harde weefsels rond de tandheelkundige implantaten aantast. Hierdoor kunnen implantaten verloren gaan. Een zeer goede mondhygiëne helpt dit tegengaan, maar desondanks kan het helaas ontstaan. Ontstaat het toch, dan kunnen wij dit voor u behandelen.

Peri implantitis is een vrij nieuwe aandoening die wij de laatste jaren steeds meer diagnosticeren. Helaas is daardoor nog niet alles hieromheen bekend en zijn er verschillende behandelmogelijkheden.

Bacteriën zijn een belangrijke oorzaak van peri-implantitis, maar andere mogelijke oorzaken zijn roken, verminderde weerstand en onvoldoende mondhygiëne. Bij het plaatsen van een implantaat wordt er rekening gehouden met de moeilijke bereikbare plaatsen zodat u deze plaatsen goed schoon kunt houden. Plaatsen waar u niet met de borstel bij kunt, moeten gereinigd worden met extra hulpmiddelen. Hiernaast is regelmatige reiniging door onze mondhygiënisten belangrijk omdat u zelf nooit 100% de implantaten kunt reinigen.

De kenmerken van peri-implantitis zijn hetzelfde als bij gingivitis of parodontitis. Namelijk bloedend tandvlees, gevoelig tandvlees, terugtrekkend tandvlees en terugtrekkend bot. Helaas kan dit ook geruisloos verlopen waardoor u het niet altijd zelf merkt. Daarom moet uw tandarts regelmatig meten en röntgenfoto’s maken ter beoordeling van uw implantaten.
Belangrijk is altijd dat er bij peri-implantitis zo snel mogelijk ingegrepen wordt zodat uw implantaat behouden kan blijven en de esthetiek zo goed mogelijk behouden blijft. Het is zonde als al uw moeite verloren gaat.

Bij behandeling in het beginstadium kan men gebruik maken van de gesloten techniek. Doormiddel van een curettage (behandeling met curettes) worden de pockets gereinigd. In combinatie met de juiste (antibacteriële) spoelmiddelen wordt de aandoening behandeld. Uiteraard wordt u hierbij ook getraind om de implantaten thuis zo optimaal mogelijk schoon te houden.

In een ver gevorderd stadium kan de parodontoloog kiezen voor een flapoperatie. Dit noemen wij ook een open techniek. Hierbij wordt door middel van een flapoperatie de implantaten bereikbaar gemaakt voor reiniging en indien nodig worden tijdens deze operatie botdefecten behandeld en verwijderd om weer een gezonde mondsituatie te creëren.

Contactgegevens

Maandag